Onstuimige HT Race - vanuit kuip ZA1

Onstuimige HT Race - vanuit kuip ZA1

Geplaatst op 17-05-2022  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Rien van der Post

Dat was me het zeilweekje wel: afgelopen weekend een zonnige Y-Torenrace gevolgd door op donderdag en vrijdag een onstuimige HT Race, waarover wederom vanuit de kuip van de ZA1 verslag wordt gedaan. Waarvoor dank!

De volgende wedstrijd is de Markervuur op 11 en 12 juni: op zaterdag een lange baan boeien wedstrijd van Muiden naar Volendam en zondag terug. Zaterdag namiddag is de altijd gezellige walborrel met 'Hollandse Nieuwe & Korenwijn'. Het bestuur roept iedereen op om zich in te schrijven voor 'op het water sportieve strijd & op de kade veel gezelligheid'

Met scheepse groet,

Rien van der Post (secretaris VA Klasse)

 

Verslag vanuit de kuip van de ZA 1:

2022-ht-za1-over-bakboord-doorspuiten

Ons kuipje werd dinsdagavond voor de ”Aanbreng” naar de HT al gevuld en werd er meteen losgegooid om naar Enkhuizen te varen. De wind was gunstig en na ruim 2 uur varen landden we in een rustige haven. We konden het niet laten om even bij Karin van Het Ankertje langs te gaan. Zij ontving ons met blijdschap en plaatste ons aan de bar voor een drankje enz.

Woensdag vervolgden we onze weg met wederom een nu straffe wind die ons snel naar Cornwerd bracht en met de stroom mee in korte tijd ook naar Harlingen.  Een klein voorproefje van wat er ging komen.

Warber en Groote Beer lagen al aan de kade en later arriveerden de Papagaai en Seehun.

HL 3 en De Grote Jager waren er ook, maar zij zouden een charter varen met Victron.

Afberichten van de Flaenende Ingel en de Maasvogel, dus een beperkt startveld.

Maar het totaal aantal deelnemers was ook matig.  De Corona heeft er blijkbaar best ingehakt en iedereen moet hopelijk weer op gang komen.  Ik zou zeggen “ Opschieten, het is al weer begonnen !”

Op de ZA 1 arriveerden woensdagavond een deel van de bemanning en donderdagochtend de rest.

De start was om 11.10 uur , later dan we gewend zijn.  Ook wel eens lekker, maar dat ging natuurlijk wel van onze “zuivere  drinktijd” af.

In alle rust voeren we een uur voor de start de haven van Harlingen  uit en verkenden de verder naar achteren geplaatste startlijn.  Een mooie 4-5 Bft beloofde veel moois.

De start met stroom in de rug won de Warber die er snel vandoor ging in het kruisrak naar de Pollendam. De HL3 posteerde zich keurig net voor de ZA 1 en de Papegaai volgde met de Groote Beer op de hielen.  Ook op het rak langs de dam moest worden gelaveerd.

2022-ht-za1-waterspread-fokkenist

De voorsprong van de Warber werd halverwege de Pollendam teniet gedaan omdat zij na het raken van een gele boei deze opnieuw gingen ronden.

ZA 1 nam de kop over en was de eerste die na de Pollendam stuurboord uitging om de boei 26.

We waren wat uitgelopen en zagen dat zowel Warber als de Papegaai en HL 3 onder deze in het programma beschreven boei voeren  en zo nog twee maal overstag gaan voorkwamen. De Groote Beer deed het wel volgens de regels.

Overleg volgde bij ons in de kuip nadat wij constateerden wat er achter ons gebeurde. Protesteren ?

Toch maar doen want hierdoor was er veel voordeel voor deze twee concurrenten. En kennis van de juiste route hoort ook bij het wedstrijdzeilen.

Rekening houdend met de stroom snelden we naar de Vleistroom want de organisatie had is alle wijsheid besloten ons naar een kardinale boei voorbij de ingang van Vlieland te sturen en die was in de wind.

Deze wind had zich allengs wat in kracht toegenomen en gecombineerd met de flinke golfslag werd het een spectaculair stuk varen.

Helaas werd onze opgebouwde voorsprong sterk verminderd doordat bij een overstag in de hoge golven het bovenste stuurboord bakstagblok brak.

Gelukkig hebben we een reserve stag en na een creatieve reparatie konden we verder en de deels klapperende kluiver en grootzeil er weer bij trekken.

Gelukkig waren we nog als eerste bij de kardinale boei om daarna halve wind naar de Meep te zeilen.

“Halve Winder erop” klonk het uit mijn mond maar kort daarop was het antwoord” De losgeslagen stag is om de val geslagen en die krijgen we niet los omdat we er niet bij kunnen”

2022-ht-papegaai-helling-over-bakboord

Met lede ogen zagen we Papegaai met een langere waterlijn lengte per golf op ons afsteven en voorbij lopen.  En toen de Warber  de halfwinder had gezet konden zij ook nog aan ons ontsnappen.

Het leven is hard voor een wedstrijdzeiler…. 

Bij de Slenk lag de finish en wij achter de Warber en Papegaai.

Tot onze verbazing wilde de kluiver niet naar beneden omdat de val tussen de wang en schijf was geraakt, mogelijk bij het breken van de bakstag.  Met half klapperend zeil gingen we door de Slenk en in de haven lanceerden we Arjen om dit los te maken.

Het aanzeggen van het protest aan de verkeerde boeienronders werd niet vrolijk ontvangen en gelukkig hadden Tim en Tijmen de schepen op het water ook al aangeroepen zodat het geen onbekend nieuws was.

Na een gezellige avond in West moest er vrijdag om 13.10 gestart worden voor de terugweg.

Iedereen was op tijd in het startgebied en bemerkte dat de wind zeker 6 bft  was met uitschieters.

HL 3 en de Grote Jager waren toen al onderweg naar Harlingen.  Voor de gasten was het te ruig.

De golfhoogte bleek behoorlijk hoger lag dan de dag ervoor in de Vliestroom.  Gelukkig had de organisatie gekozen voor een baan, waarbij de kardinale boei aan het einde van de Meep gerond moest worden. Dat werd dus een pittig kruisrak.

Wij hadden in de haven al besloten een rif in het grootzeil te zetten en te zien welke kluiver er op zou kunnen.   Maar na tuigen in een wilde Meep bleek dat we al aardig water hapten en voor de balans er wel de kleinste stormkluiver op moest (nog overgehouden van mijn vorige LE 21). 

Dit werd  een test voor schip en bemanning.

2022-ht-warber-bakstagwindje-wegvarend

Tot onze verbazing voer Warber vol tuig  !!, maar de Papegaai met fok en gereefd grootzeil en de Groote Beer met een rif in het grootzeil, volledige fok en een behoorlijke kluiver.

Bij de start werden we allemaal te hard door de stroom naar de start gedreven en verspreidden de schepen zich over de lijn.

Na de start beukten de lemsteraken zich met groot geweld en zwaar buizend, aan de wind, door de hoge golven heen richting de Vliestroom.

De Warber ging even later achter ons langs in een stuurboordklap en draaide boven ons mee,  Dat duurde niet lang of zij denderde over ons heen.  De Papegaai kwam ook van onderen en voer naar mijn mening gevaarlijk dicht voor ons langs. Dit waren geen omstandigheden voor dat soort risico’s was mijn gevoel.  

De Beer draaide in het laatste stuk naar de kardinale boei onder ons. Toen was de Warber allang halve wind richting het Inschot aan het varen. Geen kardinale boei gerond….   En dus meteen een grote voorsprong. De Papegaai was ruim voor ons wel rond gegaan maar dook onder de VL 10 door en liep ook meteen flink uit.

ZA 1 behield een voorsprong op de Groote Beer, beide rondden de VL 10 en stoven ook richting de finish bij Harlingen met grote snelheden en een enorme sproei rond het zwaard.  Super cool en iedereen genoot hier enorm van !!  

Ondertussen werd het rif uit het grootzeil gehaald en er een grotere kluiver opgezet. Het was voor de rest allemaal  bezeild. Warber finishte dus voor Papegaai en ZA 1 voor de Groote Beer. Maar zowel donderdag als vrijdag was deze voorsprong voor ons helaas rating technisch niet voldoende.

De twee eerstgenoemde schepen werden gediskwalificeerd zodat u de uitslag kunt raden: Groote Beer heeft de eerste plek met vier minuten voorsprong na een totaal van zeseneenhalf uur berekende tijd varen behaald. Proficiat!

2022-ht-groote-beer-helling-over-stuurboord-winnaar

En zeker niet te vergeten: Derde werd UD 1 “Seehun” van A.Hamstra.

Ons kuipje was een hartig hapje geworden met al dat zout en was de dorst er na afloop niet minder om.

In de aanstaande Markervuurrace zal het minder spectaculair zijn en zoet.  Schrijf u in want wedstrijdzeilen in onze prachtige schepen is een heerlijke aktiviteit, een genot om te zien en in Volendam zal er ongetwijfeld weer een haringhap en borrel met veel gezelligheid  georganiseerd gaan worden.

Erik Hermans - ZA1

 

Score   Naam schip      Zeilnr      Rating    Schipper                       Gezeilde tijd     Gecor. tijd

1          Groote Beer        VA 48   1,1655   Tijmen van Rootselaar    5:36:31           6:32:12

2          ZA1-De jager     VA 172  1,2126    Erik Hermans                 5:26:44           6:36:11

3          Seehûn UD 1     VA 224  1,0985    Andries Hams              12:26:48          13:40:21

DNS     Grote Jager       VA 180  1,2114    Sacha Emmerik           13:15:52          16:04:06

DSQ     Papegaai           VA 193   1,2095    Alfred Tulp                   11:54:00          14:23:34

DSQ     Warber               VA 210  1,2172   Wouter de Graaf          11:53:04          14:27:56

DSQ     Hl3                     VA 182   1,1492   Walter van Berkum      19:40:00           22:36:03