Koninklijke Markervuur - uit kuip van HI 1 - Saar

Koninklijke Markervuur - uit kuip van HI 1 - Saar

Geplaatst op 22-06-2026  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Rien van der Post

Het leven van een secretaris is soms het dichtlopen van gaatjes: bij de prijsuitreiking de voorzitter herinneren dat hij je eigen prijs vergat te vermelden en uitreiken & vervolgens onverwacht dit verslag schrijven omdat Sacha de zondag zijn schip moest ontdoen van grijswater en dus niet mee kon zeilen. Maar dat verslag vanuit de kuip van zijn Simmer volgt dus wel tijdens de komende Jan Haring Race op 4 en 5 juli vanuit Monnickendam ...

waar je je nog voor kunt aanmelden!

Scheepse groet vanuit een zonnige HI 1 kuip in Muiden, Rien

_________________________________________________________________

mark26-f-met-halfwinders

Het was een koninklijk weekend met veel zon, relaxte windsnelheden met vele lange halfwinderrakken en voor sommige zeer bepalende kruisrakken. Daarnaast op de wal de lekkere vette Hollandse nieuwe met Korenwijn en als start van de zaterdagavond kijken naar een ontkettend Nederlands elftal op de meegebrachte schermen.

Ook qua tijden was het koninklijk, want pas om 9:30 palaver en daarna 6 mijl motoren naar de startlijn. Zoals wel vaker hing de rattestaart er weer in, maar dit keer was het even wachten op de langzaam op gang komende Zuid westelijk wind. Dit betekende dus een baan met veel voordewindse rakken, waarbij je de limiet van je halfwinder moest opzoeken om maar voldoende laagte te winnen. De Danielle, Groote Beer en Simmer wisten aan het veld te ontsnappen en liepen gestaag verder uit. Wij konden met de HI 1 mooi diep onder het veld doorkruipen en wisten daardoor vele plaatsen te winnen tot uiteindelijk plekje vier. Op het eind nog het kruisrak naar het altijd verradelijke gat van Volendam, waarbij in combinatie met de ruimende wind naar NW verscheidene aken van plaats wisselde. De belangrijkste wissel was voor de Groote Beer die daarmee de dagprijs veroverde.

Dit keer was onze vloot het hoekje van de haven toegewezen, dus op vakkundige wijze werden de aken als puzzelstukjes in elkaar geschoven, waarbij zelfs wallijnen vanaf de 8ste aak nodig waren.

Daarna op de wal de lekkere vette Hollandse nieuwe met Korenwijn en als start van de zaterdagavond kijken naar een ontkettend Nederlands elftal op de meegebrachte schermen.

mark26-aken-met-spaamer

De volgende morgen bleek zoals verwacht de wind verder gedraaid naar Noord Oost, dus ook vandaag weer vele voor de windse rakken. Maar gelukkig koos het comitee voor de lange baan, waardoor er toch gestart kon worden met een flinke kruispartij omhoog waarbij wederom menig stuivertje gewisseld werd door de veranderlijke wind.

Daarna koninklijk halfwinderen richting Pampus, waarbij het uiteindelijk de aap van de Danielle was die haar net dat beetje extra gaf om voor de Groote Beer te eindigen en daarmee de overall prijs te winnen. Achter dit duo was de strijd tussen de Maasvogel en HI 1 om de derde plek. Op zaterdag was het ons gelukt om in het laatste finish rak over hen heen te lopen en zo uiteindelijk met 7 seconden voorsprong de derde plek te pakken. Maar op zondag hadden ze al een lichte voorsprong opgebouwd en toen we een wokkel in onze halfwinderen hadden zagen we hen weglopen en wisten we dat in de einduitslag zij boven ons zouden eindigen ....

mark26-tng-derk-wilten

Bij de prijsuitreiking (zie uitslag) werd er naast de prijswinnaars ook juist bij het uitreiken van het TNG horloge aandacht besteed aan de bemanning van de Stormkop (VA 220) van Derk Wilten, die inmiddels met hun derde aak in zo'n vijf jaar bouwen aan een mooi jong team. Hieronder het dankje van Derk:

Dank aan het bestuur en de sponsor voor het prachtige TNG-zeilhorloge als aanmoedigingsprijs bij de Markervuur Race! Twee keer dik laatste worden levert blijkbaar toch iets moois op 😉.
We hebben weer ervaren dat zeilen een verdomd moeilijk spelletje is, maar de lol en motivatie zijn er niet minder om. We starten gewoon aan ons meerjarenplan om langzaam maar zeker richting de bovenste regionen te klimmen. 📈
Bedankt, het was een heerlijk weekend en we kijken nu al uit naar het volgende event! ⛵️👌🚀
Al met al een fantastisch zeilweekend, waarbij we volgend jaar in hechte samenwerking met de VB's uitzien naar een nog veel groter veld!
Rien van der Post & Team van de HI 1 - Saar
markervuur-race-2026-manage2sail