Zonnige IJ Torenrace opent seizoen 2024 - vanuit kuip van HI1-Saar

Zonnige IJ Torenrace opent seizoen 2024 - vanuit kuip van HI1-Saar

Geplaatst op 07-05-2024  -  Categorie: Algemeen

De kop is eraf, het seizoen 2024 is geopend met een mooi zonnige IJ Torenrace. Omdat ik vergeten was op voorhand een andere aak te vragen, dit keer een verslag van een van de bemanningsleden vanuit de kuip van HI1-Saar.

Het zeilen smaakt naar meer, dus we nodigen iedereen uit om zich in te schrijven voor:

  • Markervuur (8/9 juni): Muiden-Volendam vv. met gezellige kadeborrel met Hollandse Nieuwe en Korenwijn
  • HT Race (do 20/vr 21 juni): heerlijk over de Wadden van Harlingen naar Terschelling vv. met door Victron gesponsorde borrel
  • ons eigen VA Evenement (29/30 juni): gezellig in kommetje Enkhuizen met kadediner bij 't Ankertje

We zien uit naar volle startlijnen en gezellige kadeborrels in 2024!

Namens het Bestuur VA Klasse, Rien

ij-toren-halfwinder-hi1

Verslag uit de kuip van HI1-Saar: "Als je nooit te vroeg bent, ben je altijd te laat"

Met een zevental aken en een groter veld scherpe jachten is het wedstrijdseizoen 2024 vanuit Durgerdam ingeluid. Altijd weer een mooi moment in het jaar. Het weerzien van bemanning en bekenden uit de vloot. Met de HI1 was de IJ-torenrace de start van ons tweede wedstrijdseizoen.

De HI1 is in haar derde levensperiode gekomen en is weer een vertrouwd gezicht bij een mooi aantal wedstrijden. Ontworpen en gestart als wedstrijdaak ‘BS1’ verliet ze na een aantal jaren het wedstrijdveld om als heerlijk familieschip ‘Saar’ door Jeroen & Natas gebruikt te worden. Na een refit bij Workumer Jachtservice is ze nu beschikbaar voor de charter en wordt er weer wedstrijd mee gevaren met crew van voorheen Wadwaai en IJsvogel.

Ondanks deze ervaringen blijkt de overstap van ‘Roefaak’ naar ‘Visserman’ toch een uitdaging. Voor de handling en communicatie is het een zegen, maar alle settings dienen we opnieuw uit te vinden om juiste balans in de boot te krijgen. Met een nieuwe set bruine zeilen moeten we als bemanning laten zien wat we kunnen. In ieder geval geen excuses meer, het kan vanaf nu alleen nog maar aan onze eigen prestaties liggen

Tijdens de borrel en diner aan boord op vrijdagavond werd de theorie nog eens uitgebreid doorgenomen en het actieplan gemaakt. Later op de avond waren het alleen nog sterke verhalen.

En met die wedstrijdspirit zijn we zaterdagochtend direct na het palaver uitgevaren. De opdracht was simpel. Maximum speed en hoogte (niet prikken) door goede bolling van de zeilen. Minimaal druk op het roer. Zwaarden en schootkarren op de juiste plek en een paar keer tacken en gijpen. De boel niet te dicht varen. Schipper Rien is tevreden.

hi1-schipper-rien

Ook dit weekend wat meer tijd genomen om het startgebied te verkennen. Waar halen we het voordeel, bij het startschip of bij pin end. En hoeveel tijd kost het ons weer terug te komen bij de lijn. Timing is alles in het leven wordt wel gezegd. En we zaten er deze keer dan ook beter bij voor ons gevoel. 6 starts in twee dagen is ook een mooie training. En de leercurve was stijl. Beter communiceren van voor naar achter en op tijd snelheid gaan lopen. Ook een keer te vroeg over de lijn, maar “als je nooit te vroeg bent, ben je altijd te laat”.

Zaterdag was er niet veel wind, maar gelukkig net genoeg om te starten. Desalniettemin werd er meteen op het scherpst van de snede gestart. Zo ook bij latere starts, waarbij vanuit ons perspectief het er op leek dat de Maasvogel met volle vaart dwars de ZA1 zou raken. Dat kan behoorlijk afleiden. Ogen in eigen schip roept de tacticus! Bovenlangs naar de lijn dan maar en snelheid lopen. Overigens ging alles weer net goed.

De wedstrijdcommissie kwam duidelijk ook nog uit haar winterslaap, want alle eigenaren werden uitgenodigd in de kuip van een scherpjacht om te spreken over het ontbreken van de seconden bij finishtijden bij de eerste wedstrijd. Onder het genot van een biertje werd dit op een gemoedelijke wijze opgelost.

aak-eigenaren-in-kuip-scherpjacht

Zondag was er meer wind en gelukkig ook meer bemanning. Jeroen en Natas, de eigenaren van de HI1, waren ook van de partij. De wind bleef wat langer staan, waardoor er ook nog een derde wedstrijd in zat. En dat was gelijk onze beste score van de dag. Geleerd van de vijf voorgaande starts, en gebrand om niet te vroeg maar ook zeker niet te laat te starten zaten we goed op de lijn en in het veld. Elkaar bij de tweede X-bovenboei weer tegenkomen en via een krappe draai mooi voor de Maasvogel voor langs. Was het wel handig geweest van ons om de halfwinder beter te zetten en dat zette ons weer een plek terug. Tussen de Maasvogel en Grote Jager naar de benedenboei.  Uiteindelijk als derde over de finish.

De prijzen voor het zonnige weekend gingen naar ZA1, op de voet gevolgd door Grote Jager. Zie onderaan totaal overzicht.

Het gat in de gecorrigeerde tijden tussen de HI1 en de andere aken wordt steeds kleiner. Dat biedt perspectief voor volgende wedstrijden. Kortom, een mooi trainingsweekend waarin we het schip steeds beter leren kennen en goed in het veld komen te liggen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen bij de Markervuur.

Na gedane arbeid was het goed eten aan boord ....

hi1-aspergemaal

ij-toren-2024-uitslag